Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pengertian Pelanggan adalah Meliputi Karakteristik, Jenis dan Para Ahli Secara Lengkap

Pengertian Pelanggan Dan Jenis Pelanggan Materi Lengkap

Pengertian Pelanggan

Pada sebuah bisnis atau usaha dalam hal ini pastinya bertujuan untuk mendapatkan keuntungan dan juga menciptakan kepuasan bagi para konsumen atau pelanggan. Jika pelanggan merasa puas dengan produk atau jasa perusahaan, maka perusahaan juga akan mendapatkan banyak manfaat yang diantaranya seperti hubungan perusahaan dengan para pelanggan menjadi lebih baik dan harmonis, para pelanggan akan menjadi lebih loyal terhadap produk perusahaan serta akan membentuk efek rekomendasi dari satu pelanggan ke palanggan lainnya mengenai produk yang dijual oleh perusahaan.


Pengertian Pelanggan Menurut Para Ahli

Greenberg, 2010

Menurut Greenberg, Pelanggan adalah seorang individu atau kelompok yang memebeli produk fisik atau jasa dengan mempertimbangkan berbagai macam faktor seperti harga, kualitas, tempat, pelayanan dan lain sebagainya berdasarkan keputusan mereka sendiri.

Nasution, 2001

Menurut Nasution, Pelanggan adalah semua orang yang membeli suatu produk tertentu baik berupa barang atau jasa


Jenis-jenis Pelanggan

Pelanggan pada umumnya memiliki jenis-jenisnya tersendiri. Jenis-jenis pelanggan diantaranya sebagai berikut :

Pelanggan Internal

Pelanggan ini adalah berupa sekumpulan kelompok yang ada di dalam perusahaan yang memiliki pengaruh penting di dalam pekerjaan. Yang di perlukan dalam pelanggan internal adalah kerja kelompok, kerjasama, system serta struktur kerja yang efisien, kualitas pekerjaan yang baik dan juga pengiriman tepat waktu.

Pelanggan Eksternal

Pelanggan ini adalah berupa sekelompok orang yang ada di luar perusahaan dangan menerima produk dari perusahaan. Pelanggan jenis ini adalah berupa pelanggan yang terdiri dari masyarakat umum yang menerima barang atau produk dan jasa dari perusahaan, yang perlu di perhatikan adalah kualitas produk atau jasa, sesuai dengan permintaan atau kebutuhan akan produk atau jasa, harga yang di miliki kooperatif, pelayanan yang baik dan pengiriman barang tepat waktu.

Pelanggan Antara

Pelanggan ini adalah sekelompok orang yang berada di antara produk tetapi bukanlah pemakai yang terakhir dari produk perusahaan tersebut. Contoh dari pelanggan ini adalah biro jasa yang memesankan tour perjalanan, kamar penginapan, dan lain-lain. Ada pula distributor yang mendistribusikan produk-produk dari perusahaan.




Karakteristik Pelanggan

Pelanggan merupakan nadi kepada perniagaan. Tanpa pelanggan sesuatu perniagaan agak sukar berkembang dan maju. Tanpa pelanggan kita mungkin tiada pekerjaan yang diwujudkan. Terdapat beberapa jenis pelanggan yang telah wujud.
  • Pelanggan spontan 
Pelanggan spontan bermaksud hanya sekali sahaja berurusan dengan kita sama ada ia datang menemui kita ataupun terpaksa mengambil produk kita bagi memenuhi keperluan dirinya sendiri.  Kebiasaannya pelanggan seperti ini tidak memikirkan apa-apa melainkan  ia dapat memenuhi keperluan dan kehendaknya sahaja sudah memadai.  Ia juga boleh berlaku jika ia datang di sesuatu tempat atau lokasi yang mungkin produk atau perkhidmatan yang dikehendakinya tidak terdapat di tempat tinggalnya
  • Pelanggan tetap biasa 
Pelanggan seperti ini yang telah pun mendapatkan produk atau perkhidmatan dari kita cukup berpuas hati dengan kita. Pelanggan ini akan datang lagi mengambil produk atau perkhidmatan kita walaupun setelah dua atau tiga kali mengambilnya.  Walaupun begitu, pelanggan seperti ini hanya mahu pergunakan untuk diri beliau sendiri sahaja tanpa menghebohkan dan menceritakan kepada orang lain. Sebaik mana kita tawarkan produk ini kepada beliau walaupun banyak kali beliau mengambil produk atau perkhidmatan kita beliau masih setia untuk menggunakan secara bersendirian sahaja.
  • Pelanggan yang berkembang
Pelanggan bukan sahaja berpuas hati dengan kita tetapi juga mengambil produk atau perkhidmatan kita lagi dan lagi sambil melakukan hebahan mulut kepada orang lain dan perkenalkan produk atau perkhidmatan kita juga kepada orang lain. Pelanggan sebeginilah idaman kita yang harus kita carikan dan berikan matlamat utama kepada mereka.Hanya kerana pelanggan merasa cukup puas hati atas layanan kita kepada pelanggan sebegini, pelanggan tersebut akan turut pasarkan produk atau perkhidmatan kita sebagai pengiklanan percuma yang bergerak untuk kita.  Sesungguhnya promosi hebahan mulut ke mulut adalah satu alat promosi yang paling berkesan sekali di dalam dunia penjualan. Tiada kos yang di keluarkan cuma tugasan kita adalah untuk memastikan servis kita mencapai tahap maksimum kepuasan pelanggan kita. Perhubungan yang baik amat di titik beratkan pada pelanggan seperti ini.
  • Pelanggan perkongsian 
Kebiasaannya pelanggan seperti ini juga menjadi rakan kongsi kepada perniagaan kita. Kita untung mendapatkan pendapatan, begitu juga pelanggan juga akan mendapat untung pendapatan seperti mana kita. Pelanggan seperti ini juga melakukan perniagaan dan bermatlamatkan keuntungan pendapatan hasil dari produk atau perkhidmatan yang kita tawarkan.

Contoh terbaik kepada konsep perniagaan kita adalah seperti firma guaman, arkitek dan sebagainya.  Mereka juga mungkin terdiri daripada pelanggan dalaman perniagaan kita sendiri. Ketahui di mana letaknya tahap pelanggan-pelanggan kita sekarang.Adakah kita tahu di mana tahap kepuasan pelanggan kita? Perlukah kita memperbaiki mutu khidmat kita kepada pelanggan tersebut dan membiarkan pelanggan kita begitu sahaja? Kita  sahaja mengenal pelanggan kita, bukannya orang lain. Menjaga pelanggan sedia ada adalah tindakan baik untuk diri kita sendiri dari menjaga prospek yang sudah tidak tahu lagi sama ada mahu atau tidak menerima produk atau perkhidmatan kita.



Demikian penjelasan yang bisa kami sampaikan tentang Pengertian Pelanggan Menurut Para Ahli, Jenis-Jenis Pelanggan dan Contohnya Lengkap. Semoga postingan ini bermanfaat.


Penelusuran yang terkait dengan Pengertian Pelanggan
  • pengertian pelanggan secara umum
  • pengertian pelanggan tradisional
  • karakteristik pelanggan
  • pengertian pelanggan menurut para ahli 2018
  • kelompok pelanggan
  • tipe-tipe pelanggan
  • pengertian pelanggan potensial
  • pelanggan eksternal dapat disebut juga brainly

Post a Comment for "Pengertian Pelanggan adalah Meliputi Karakteristik, Jenis dan Para Ahli Secara Lengkap"